Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jogury s probiotickými bakteriemi před soudem
 
Globální potravinářský gigant Danone, přesněji řečeno jeho americká odbočka Danon, musí před kalifornským soudem obhajovat své jogurty a zejména jejich proklamované benefity. Žaloba viní společnost ze záměrného matení zákazníků, přilákaných komunikací zdravotních výhod konzumace jejich výrobků. Přes 100 miliónů dolarů vynaložila firma v poslední době na propagaci i u nás známé značky Activia a lokální DanActive. Tyto nové produkty reagují na spotřebitelské trendy důrazu na zdravý životní styl a "wellness".
Podle žalujících marketing jogurtů Danone obsahujících "probiotika" výrazně přispěl k jednomu z nejúspěšnějších zavedení nových produktů v potravinářském sektoru. Tvrzení o příznivém vlivu na zdraví konzumentů pomohlo firmě účtovat za tyto produkty v průměru o 30% více než za "obyčejný "jogurt. Pojmy jako bifidus essensis, regularis či dokonce aktiregularis s sebou nesou nádech vědeckého poznání a tedy nejmodernějšího přístupu ke stravování. Jejich proklamované positivní účinky na zažívací proces dle žalujících právníků však nedokazují ani studie prováděné pro Danone. Dotčená firma se pochopitelně brání a prohlašuje, že všechny používané claimy odpovídají vědeckým poznatkům. Podobně se však firma chovala i ve Velké Británii, kde byla donucena odstranit ze svých reklam na jogurt Shape zavádějící tvrzení: "added nothing" a "virtually fat free". 

Zdroj ► nfo na reuters.com

V Británii je zákaz reklamy na Actimel. Je to jen běžný jogurt

Malé lahvičky s nápojem zvyšující obranyschopnost organismu. Britové prozkoumali všechny studie, kterými se společnost Danone zaštítila a zjistili: Na Actimelu není nic speciálního, je to běžný jogurt.

Úřad ASA, který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam, se rozhodl zakázat spot na nápoj Actimel. Důkazy předložené společností Danone neprokázaly tvrzení, že pití Actimelu pomáhá děti chránit před běžnými dětskými nemocemi.

Danone předložila 23 studií prováděných na celkem asi 6000 lidech různých věkových kategorií, které měly prokázat zdravotní přínos po pití Actimelu. Osm z těchto studií byly provedeny na dětech do 16 let.

Mezi "důkazy", které měly spotřebitele přesvědčit, aby Actimel kupovali, byly studie provedené na dětech v Indii, které trpěly akutním průjmem nebo přijímaly léky na zánět žaludku. Při další studii byly děti rozdělené do skupin, které pily jogurt, a jiných, které jej nepily. Děti, co měly Actimel na jídelníčku, navíc dvojnásobnou než denní doporučenou dávku, netrpěly prokazatelně menšími problémy se zažíváním. Byly na tom podobně jako ty, které výrobek od Danone nepily. Stejně tak u nemocných dětí v Indii nebylo prokázáno, že zlepšení jejich stavu bylo po pití Actimelu.

Danone: Jsme zklamaní, naše tvrzení jsou pravdivá

"Je to pro nás velké zklamání", řekl mluvčí britské pobočky Danone Daily Telegraphu. "Naše tvrzení jsou důkladně prověřená a založená na řadě důkazů", komentoval rozhodnutí ASA. Studie podle mluvčího prováděli lidé, které uznává mezinárodní vědecká veřejnost. Tito experti mají podle Danone "bohaté zkušenosti s klinickými testy, s probiotickou pediatrií i imunologií".

Útěchou pro Danone může být fakt, že inspektoři z ASA se už setkali s horšími reklamními triky. "Výsledky Danone nebyly až tak špatné, když to srovnám s jinými, které jsme už měli čest vidět. Na druhou stranu nebyly tak dobré, aby prokázaly to, co tvrdily", řekl Guy Parker z ASA pro BBC.