Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Thiamin - vitamín B1128027-thiamin-tbl-20x50mg.jpg

Organismus neumí thiamin skladovat a také má v těle hodně nepřátel, jako například soda, káva (i bez kofeinu), černý čaj, sladkosti, zákusky, dialýza atd.

Co může způsobit nedostatek vitamínu B1:

  • špatná krátkodobá paměť, špatná koncentrace, citlivost, nejistota, nespavost, zmatenost, deprese a melancholie
  • změny tlaku a tepu. U lidí se srdečními onemocněními může thiamin zlepšit funkci srdečního svalu.
  • onemocněních nervů, pocity snížené citlivosti v končetinách, brnění

Vitamin B1 v kombinaci s ostatními členy skupiny vitaminů B můžou účinně zlepšovat trávení a tím tedy uklidňovat trávicí potíže.

Je vědecky prokázáno, že nedostatek thiaminu souvisí se zhoršováním duševních chorob. Vysoké dávky tohoto vitaminů jsou v těchto případech velmi prospěšné. Např. léčba epilepsie narušuje vstřebávání thiaminu, proto tito lidé potřebují neustále doplňovat jeho mimořádné dávky. Vitamin B1 také podporuje paměť hlavně u seniorů a i u nemocných Alzheimerovou chorobou.

Hladina thiaminu se velmi snižuje dlouhodobou léčbou diuretiky, což jsou léky na odvodnění organismu a při drastických odtučňovacích dietách.

Lékaři též používají tento vitamin při léčení abstinenční psychózy při léčbě alkoholismu a drogových závislostí.

Vitamín B1 pomáhá:

  • zlepšovat náladu
  • udržuje nervy v „dobrém stavu“
  • podporuje chuť k jídlu a dobré trávení
  • brání únavě
  • posiluje srdeční sval
  • podporuje přeměnu energie

Kolik vitamínu B potřebujeme:

  • děti narození do 7 let: 1 mg na den
  • od 7 do 14 let: 1,5 mg na den
  • mládež nad 14 let: 2 mg  na den
  • dospělí při běžném zaměstnání: 3 mg na den
  • dospělí při těžkém zaměstnání: 3,5 mg na den
  • těhotné ženy: 2,5 mg na den
  • kojící ženy: 3 mg na den

Potřeba tohoto vitaminů stoupá při léčbě antibiotiky, při velkém psychickém vypětí, průjmech, rekonvalescenci po různých nemocech, onkologických problémech, po chemoterapiích či jiných fyzických námahách.

Nejdostupnějším zdrojem tohoto vitaminu je:

  •  Pangamin
  •  B-komplex s pivovarskymi kvasnicemi
  • játra, skopové maso, vejce, květák, pšeničné otruby, klíčky, ovesné vločky (co nejméně upravené), pohanka, fazole, brambory, černý chléb, rýže natural, chřest, listová zelenina, mandle, vlašské a lískové oříšky, dýňová semínka

Thiamin není obsažen v semenech sezamu a slunečnice.