Jdi na obsah Jdi na menu
 

MUDr. David Frej

CHOLESTEROL

Autor další knihy Tučné superpotraviny a oleje

Kdysi bylo doporučováno omezovat cholesterol v potravinách, což vedlo k propagaci umělých škodlivých tuků v margarínech. Dnes se zase doporučují vyloučit z potravy, protože transmastné kyseliny jsou považovány za nejškodlivější látky ve stravě. Následné doporučení konzumovat hodně rostlinné oleje (slunečnicový, řepkový, sójový...), zdraví lidí ještě zhoršilo, neboť tuky v nich obsažené ve větším množství zvyšují krevní srážlivost, zužují krevní cévy a podporují rozvoj zánětu.

Cholesterol je voskovitá látka, která se řadí k tuků, ačkoli náleží chemicky do skupiny alkoholů. Je potřebnou součástí všech buněk, v nejvyšší koncentraci se nachází v mozku, v játrech a krvi. Jako stavební látka je obsažený v pohlavních hormonech, je nutný při tvorbě vit. D a žlučových kyselin potřebných pro trávení tuků.

Cholesterol je obsažený v živočišných potravinách - v mase, vaječných žloutcích, ve vnitřnostech, tučných mléčných produktech. Zcela výjimečně ve stravě rostlinné - palmovém a kokosovém oleji. 

Zlý ani hodný cholesterol neexistuje

Cholesterol (LDL - škodlivý a HDL hodný), který přenáší tuk z jater do tkání, bývá označován za viníka kornatění tepen a následně nemocí srdce a cév. HDL přenáší tuk z buněk do jater, kde se vylučují žlučí z těla nebo metabolizují.

Podle největších studií došli vědci k závěru, že hladina HDL cholesterolu je pouze okrajovým faktorem, který nevypovídá mnoho o riziku srdečně-cévních nemocí. Nové studie s léky zaměřené na zvýšení tzv. hodného HDL cholesterolu skončily katastrofou a závažnými nežádoucími účinky. Teorie o riziku vyšší celkové hodnoty LDL cholesterolu je nesmyslná, pokud nemáme podrobnější analýzu cholesterolu. Snižování hladiny cholesterolu léky s některými nežádoucími účinky zvyšuje riziko poškození svalů, srdečního selhání, cukrovky, demence či infarktu.

Neexistuje hodný a zlý cholesterol, ale existují některé škodlivé frakce a částice cholesterolu, které se v běžných krevních testech nehodnotí. Samotný cholesterol je jen jedním z mnoha rizikových faktorů nemocí, nikoli příčinou, a navíc pouze některé jeho frakce, které zběžného krevního testu nezjistíme.

Hladina cholesterolu není příčinou nemocí, je spíš příznakem patologických procesů - např. u stresu se hodnoty cholesterolu můžou zvýšit až o 40% během 30 minut - které v organismu probíhají.

V analýze 40ti studií se prokázalo, že snižování cholesterolu nezabrání infarktu myokardu. Přes 70% lidí hospitalizovaných s infarktem má normální nebo nízký cholesterol.

Na zvýšeném riziku nemocí srdce se podílí mnoho faktorů (vysoký krevní tlak, arytmie, snížená citlivost na inzulin a vysoká hladina homocystejnu.

Podle 30 let trvající Framinghamské studie se v případě nízkého, nikoli vysokého cholesterolu, zvýšilo riziko infarktu, úmrtí celkově i na srdeční onemocnění. Autoři této nejdéle trvající studie uvádějí, že nad 50 let věku se nemá snižovat cholesterol jen na základě hladiny celkového cholesterolu.

Dle dostupných poznatků cholesterol podporuje imunitu. Starší lidé s nízkou hladinou cholesterolu jsou vystaveny riziku infekcí plic a zažívacího ústrojí, horší regenerace tkání a předčasného úmrtí.

Hladina cholesterolu v krvi není prakticky ovlivňována tím, co jíme, neboť organismu reguluje tvorbu cholesterolu v játrech. To znamená, že když přijímáme víc cholesterolu, jeho tvorba v játrech se úměrně sníží a naopak.

Afričtí Masajové konzumují denně 2 litry tučného mléka a někteří muži až 3 kilogramy masa. Hladinu cholesterolu mají o 50% nižší než u nás. Somálští pastevci pijí denně 2 litry velbloudího mléka, které obsahuje více tuku než kravské, a hladinu cholesterolu mají v normálních hodnotách. Neobstojí ani argument, že se jejich organismus přizpůsobil vysokému příjmu tuků. V pokusech u domorodců, kteří se přestěhovali do velkého města, se totiž hladina cholesterolu v krvi navzdory sníženému příjmu tuků naopak zvýšila.

Podle posledních analýz nesouvisí množství tuků ve stravě ani s nadváhou. Nízkotučné, chuťově nepřijatelné diety vedou ke zvýšení hmotnosti, naopak strava s přijatelným množstvím zdravých tuků v rybách, ořeších, semenech a olivovém oleji redukci váhy podpoří.

Toto j zkrácený článek z časopisu Regenerace (únor 2017), kde najdete i velmi zajímavé povídání s Jaroslavem Duškem - "Rozum není ten, kdo uzdravuje". Doporučuji si časopis zakoupit.